Door Ida Gerda Emmens op 17 januari 2014

Wat er niet aan komt…

hoeft er ook niet af. Of, als we het over afval hebben: wat er niet is, hoeven we ook niet weg te gooien. Vanavond stond de verlenging van de proef van het project Afval anders op de agenda.

Er is in 2013 een proef geweest in de Hoogeveens wijk Wolfsbos, met een goed resultaat: er is 65% meer plastic ingezameld, 50% meer papier, 34% meer glas en 25% minder restafval. Een mooi resultaat. Met de tevredenheid onder de bewoners was het wat minder goed gesteld. Helaas is dit op alle mogelijke manieren breed uitgemeten, met als gevolg dat er weerstand is onder bewoners die nog niks met de nieuwe manier van afval inzamelen te maken hebben. Omdat dit geen goede basis is voor het invoeren van een nieuw systeem, is gekozen voor nog een proef in een andere wijk in Hoogeveen en in een van dorpen. Daarbij worden de leerpunten uit Wolfsbos meegenomen. In september gaan we deze proef evalueren, en besluiten we of Afval anders gemeente breed wordt ingevoerd. Wij vinden dit een goede gang van zaken, en zijn benieuwd naar de resultaten van deze nieuwe proef. Het is goed dat het College luistert naar de bezwaren die er leven, moeite doet om de inwoners van Hoogeveen beter voor te lichten en een grotere groep mensen kennis laat maken met een andere manier van afval inzamelen.

Lees hier onze volledige bijdrage: afval anders januari 2014

Ida Gerda Emmens

Woont in        Hoogeveen Krijgt energie van    Samenwerken, resultaat, enthousiasme, activiteit, lekker weer Sterk in          Resultaatgericht, analyseren, kritisch luisteren, empatisch Motto  Loslaten is datgene vasthouden wat er werkelijk toe doet. Werk  Communicatie-adviseur bij Zorgcombinatie Noorderboog in Meppel. Vrije tijd        Theater, muziek, reizen, wandelen, vrienden, lezen (vooral kranten en nieuwssites). Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     De sluis bij

Meer over Ida Gerda Emmens