Steun PvdA voor SP-motie betreft ontmoedigen roofvogelshows mag niet baten

Door Wolter Dekker op 10 december 2017

Als PvdA vinden we dierenwelzijn van enorm belang. Wij hoefden dan ook niet lang na te denken toen de SP vroeg hun motie om het tentoonstellen van roofvogels (waaronder uilen) te ontmoedigen mede in te dienen en te steunen.

De motie houdt (in het kort) het volgende in:

• Zet geen roofvogels en uilen in bij activiteiten die de gemeente organiseert of (deels) betaalt.
  • Informeer mensen via de website van de gemeente Hoogeveen over nadelen van roofvogel- en uilenshows in het kader van dierenwelzijn.
  • Sluit je aan bij de oproep van de gemeenten Amsterdam en den Haag om gemeenten meer bevoegdheden te geven beperkingen te stellen aan evenementen met dieren.

Behalve door de SP en de PvdA werd de motie ook mee ingediend door D66 en Groen Links.

Ontmoedigingsbeleid

Helaas was er bij Gemeentebelangen, CU, CDA en VVD geen steun voor de motie. Ze vertelden allemaal dierenwelzijn ontzettend belangrijk te vinden maar de landelijke regels voldoende te vinden. Als PvdA vinden wij dit uitermate teleurstellend. Wij begrijpen dat je landelijke regels niet vanuit Hoogeveen kunt negeren maar je had wel degelijk een ontmoedigingsbeleid kunnen voeren. Wat de PvdA betreft hoog tijd eens in een bredere context over dierenwelzijn te spreken in de gemeenteraad. Wij komen hier in een later stadium op terug.

Mahatma Ghandi

Toen ik naar huis ging moest ik denken aan en uitspraak van Mahatma Ghandi: “De beschaving van een samenleving valt af te meten aan de wijze waarop ze omgaat met dieren”. Hoogeveen kan nog heel wat meer beschaving gebruiken, zo bleek deze avond maar weer.

Wolter Dekker

Woont in        Hoogeveen Krijgt energie van    Blije mensen en ook van hectische politieke dingen. Reuring in de tent! Sterk in          Zoeken naar consensus. Verder wel goed in het zien van het politieke spel. Motto  Wees jezelf en niet wie een ander wil dat je bent. Werk  Schaderegelaar bij een verzekeraar in Hoogeveen. Vrije tijd        Onze

Meer over Wolter Dekker

Waar ben je naar op zoek?