Door Martin van ter Beek op 8 juni 2013

Schadeclaims

Dat is wat de Italiaanse treinfabrikant  AnsaldoBreda  de NS en de Nederlandse Staat boven het hoofd zal gaan hangen. Zegt althans Maurizio Manfellotto, het baasje van die uit z’n krachten gegroeide ijzerwarenhandelaar met eeuwigdurende kinderziektes. Natuurlijk is dat bluf, maar je moet het toch maar durven. Daarom is het ook de topman  die het zegt, want bij zijn vak hoort bluffen.
Die Nederlanders moesten niet zo zeiken, maar gewoon de gebruiksaanwijzing van de treinen beter lezen. Die zit onder in de doos, net als bij alle respectabele treinproducten. Kijk maar naar Märklin. Als ze beter zouden hebben gelezen, hadden ze geweten dat de Fyra bij 15 cm sneeuw niet harder dan 20 km per uur mag rijden. Aanbevolen wordt dan om de passagiers te voet vooruit te sturen om de trein tegen sneeuwvlagen, ophoping en ijsvorming te beschermen. En dan zouden ze ook hebben begrepen hoe funest het was als niet elke dag tussen 23.00 en 24.00 uur het treinstel geheel gedemonteerd, afgestoft, ingeolied en weer in elkaar werd gezet; dat heet dagelijks onderhoud.
Het toont maar weer eens aan dat de Nederlandse Spoorwegbazen volstrekt incapabel zijn voor het treinvak en dat had signor Manfellotto al veel eerder opgemerkt. Ze hadden hem ook veel duidelijker moeten vertellen hoe hoog die hoge snelheid zou moeten zijn, dan had hij direct kunnen uitleggen bij welke velocità de Fyra-onderdelen als herfstbladeren beginnen af te dwarrelen. En dan in alle jaargetijden! Voor de Denen en Belgen heeft il direttore dezelfde waarschuwingen in petto.
Van NS-capo Meerstadt hoeven we geen tegengas te verwachten. Die heeft namelijk zijn taak voortreffelijk verricht en kan nu met gerust geweten vertrekken. Het komt immers regelmatig voor dat een trein geheel op tijd rijdt. Enige relatie met het Fyrasco mogen wij er niet achter zoeken.
Dus moet Wilma Mansveld van infrastructuur in de ring met de Italiaanse freefighter. Waarbij zij bedacht moet zijn op slagen onder de gordel, want een kat in het nauw…… En zeker een Italiaanse gatto.
Kan die Van der Leegte het overgenomen DAF-bedrijf niet ombouwen tot treinfabriek? Houden we de zaak mooi in eigen hand/land. Goed voor de werkgelegenheid en de economie. Moet Amsterdam nog wel een paar Metrolijnen aanleggen, natuurlijk, want er moet voor continuïteit worden gezorgd. En zou het in ere herstellen van de Trambaan bij Noordscheschut ook nog soelaas kunnen bieden….?

Martin van ter Beek

Martin van ter Beek

Woont in Hoogeveen Krijgt energie van Goede politieke analyses en debatten Sterk in Analyseren Motto Beter ten halve gekeerd …. (weet u wel?) Vrije tijd Lezen, films, fietsen, fotograferen, schrijven Fijnste plek in Hoogeveen De kanaalzone  

Meer over Martin van ter Beek