4 december 2016

Rode taart voor Thuis in Hoogeveen

PvdA Hoogeveen heeft afgelopen donderdag een rode taart uitgereikt aan het project ‘Thuis in Hoogeveen’. Bestuurslid Roelof Koops en fractievoorzitter Inge Oosting gingen voor de première langs aan de Piet Soerstraat.

In ‘Thuis in Hoogeveen’ werken 21 Syriërs samen met Loods13 aan een theater- en dinervoorstelling. Zij maken gebruik van de persoonlijke kracht en talenten van deelnemers zodat zij deze (her)ontdekken en leren inzetten in de Nederlandse samenleving. De deelnemers geven zelf de voorstelling vorm, leren tijdens dit proces steeds beter Nederlands bij en krijgen hulp om contact te maken met Nederlanders.

De Syrieërs zijn statushouders die in ieder geval vijf jaar in Hoogeveen mogen blijven wonen en daarna alleen moeten vertrekken als hun land van herkomst weer veilig is. Samen met Loods13 uit Drenthe is het idee van een theaterwerkplaats in hun inburgeringstraject ontstaan. Dit is een primeur, het is de eerste keer dat in Nederland op deze manier wordt ‘ingeburgerd’. Thuis in Hoogeveen wordt ondersteund door gemeente Hoogeveen, provincie Drenthe, Fonds voor Cultuurparticipatie en Leefbaarheidsfonds Hoogeveen. GGZ Drenthe maakt het mogelijk om de locatie aan de Piet Soerstraat te gebruiken.

Het is een prachtig project. Iedereen vindt het fantastisch om er aan mee te werken en leert er op alle gebieden veel van. Dat geldt ook voor het publiek, dat krijgt een flinke spiegel voorgehouden. Iedereen zou dit moeten zien!