10 januari 2014

Renovatie winkelcentrum Krakeel start nog dit voorjaar

De renovatie van winkelcentrum de Grote Beer in Krakeel gaat uiterlijk in april van start. De gemeente wil de herinrichting niet langer uitstellen in het belang van ondernemers en wijkbewoners. Twee ondernemers krijgen tot nog toe de financiering niet rond. De gemeente houdt hen nu aan de intentieovereenkomst die zij getekend hebben. Tegelijk start de sloop en de herinrichting van het gebied.

Sinds september staan alle seinen op groen om te gaan bouwen. Alleen de cafetaria en de bakker zochten nog naar financiering voor hun nieuwbouw. Helaas is dit voor beide nog niet gelukt. En wettelijk mag de gemeente niet financieel bijspringen. Beide partijen worden nu gehouden aan de afspraken over de nieuwbouw. Als ze daar niet aan voldoen, wordt er niet voor hen gebouwd. De panden van de bakker en de cafetaria blijven eerst staan. Daaromheen start binnenkort de sloop van het voorste deel van het winkelcentrum. Daarnaast laat de vereniging van eigenaren op korte termijn de gevels renoveren. Na de sloop van het oude deel van het winkelcentrum wordt het nieuwe parkeerterrein aangelegd en de buitenruimte ingericht.

Tijd voor een oplossing

De gemeente heeft donderdagavond gesproken met alle ondernemers en eigenaren uit het winkelcentrum. Bovenstaande aanpak werd door alle aanwezigen zeer positief ontvangen. De gemeente zet nu door in het belang van de wijk en alle ondernemers. Wethouder Klaas Smid: ‘Krakeel is helemaal opgeknapt, alleen dit laatste stuk wacht al heel lang op renovatie. Het is veel wijkbewoners een doorn in het oog, en dat geldt zeker ook voor de gemeente. In het hele proces waren er meerdere tegenvallers. De snackbar en de bakker hebben we zolang mogelijk de tijd gegeven om een oplossing te vinden. We nemen nu een rigoureuze beslissing zodat we echt kunnen gaan renoveren.’

Tegenvallers

De vereniging van eigenaren (VVE) van de Grote Beer stemden medio 2012 in met de renovatie en sloop. De panden in het winkelcentrum zijn particulier eigendom. De VVE moest unaniem instemmen met de plannen. De supermarkt is tijdens dat proces twee keer van eigenaar gewisseld. Dat zorgde voor vertraging. Vervolgens kwam er door de rijksheffingen een bouwstop bij Woonconcept. Die werd in september opgeheven zodat de renovatie van de Grote Beer alsnog door kon gaan. De laatste stap naar de opknapbeurt van de Grote Beer zou zijn dat de cafetaria en de bakker hun nieuwbouwplannen financieren. Daar wordt nu niet langer op gewacht.

RTV Drenthe interviewde wethouder Klaas Smid: