Door Ida Gerda Emmens op 5 oktober 2015

PvdA wil oplaten ballonnen ontmoedigen

Wij vragen het College in de raadsvergadering van 15 oktober om vanuit de gemeente geen ballonnen op te laten bij feestelijkheden en het oplaten van ballonnen door anderen te ontmoedigen.

Er is sprake van een plastic soep in de oceanen ter grootte van Frankrijk, met desastreuze gevolgen voor de natuur en het leven in de zee in het bijzonder. Dit wordt onder andere veroorzaakt door plastics die vanuit de kust de zee indrijven. Eén van de oorzaken hiervan is het neerkomen van opgelaten ballonnen. Niet alleen de ballonnen zijn slecht voor het milieu, ook de lintjes waar ze aan zitten. Ballonnen verstoppen de maag en darmen van allerlei dieren. Vogels raken verstrikt in de lintjes.

De Tweede Kamer heeft in 2014 een motie aangenomen om het oplaten van ballonnen actief te ontmoedigen. Steeds meer gemeentes (bijvoorbeeld Amsterdam, Arnhem, Zwolle, Zaanstad, Groesbeek, enzovoort) en grote bedrijven gaan er toe over om geen ballonnen meer op te laten. Ook in andere landen wordt steeds meer actief ontmoedigingsbeleid ontwikkeld. Natuurorganisaties als IVN, de Vogelbescherming, Natuur- en Milieubeheer en Staats Bosbeheer pleiten hier al jaren voor. De IVN in Hoogeveen is regelmatig met de PvdA in gesprek over duurzame maatregelen, zowel met de fractie als met het bestuur. Frank Snippe, bestuurslid: “Vrijdag 9 oktober is de dag van de duurzaamheid. Dat is een goede dag om stil te staan bij wat we zelf vrij gemakkelijk kunnen doen om een steentje bij te dragen.”

De gemeente Hoogeveen heeft ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. We realiseren ons natuurlijk dat het wereldwijde plasticprobleem niet wordt opgelost door geen ballonnen meer op te laten. Maar: iedere stap op weg naar duurzaamheid is er één. Bovendien is dit wel een belangrijke stap, gezien de aantallen dieren die slachtoffer zijn van ballonnen in de natuur. Daarnaast is het goed om als gemeente een signaal af te geven en concrete stappen te zetten op weg naar een meer duurzame samenleving.

Ida Gerda Emmens

Woont in        Hoogeveen Krijgt energie van    Samenwerken, resultaat, enthousiasme, activiteit, lekker weer Sterk in          Resultaatgericht, analyseren, kritisch luisteren, empatisch Motto  Loslaten is datgene vasthouden wat er werkelijk toe doet. Werk  Communicatie-adviseur bij Zorgcombinatie Noorderboog in Meppel. Vrije tijd        Theater, muziek, reizen, wandelen, vrienden, lezen (vooral kranten en nieuwssites). Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     De sluis bij

Meer over Ida Gerda Emmens