5 juni 2014

PvdA vraagt college aandacht voor gevaarlijke oversteek

De voetgangersoversteek in de Willemskade, tussen de bibliotheek en de Markt, staat al langere tijd bekend als een gevaarlijk punt voor voetgangers en minder validen. In de raadsvergadering van 5 juni hebben PvdA en CDA gezamenlijk mondelinge vragen gesteld. Beide partijen willen dat de veiligheid van de oversteek verbeterd wordt.

De PvdA heeft al vaker klachten over dit punt binnen gekregen. We zijn herhaaldelijk benaderd door inwoners. Dat was in maart ook de reden voor onze ludieke campagneactie. We hebben toen alvast een stukje zebrapad op de straat geschilderd, waarop we veel positieve reacties kregen van voorbijgangers.

Minder validen hebben moeite met de overgang van stoep naar oversteek en er ontstaat regelmatig verwarring tussen overstekende voetgangers en automobilisten. Voetgangers denken veilig over te kunnen steken, vanwege de belijning op het asfalt. Maar omdat er geen zebrapad ligt, hoeven automobilisten niet te stoppen. Dit leidt vaak tot situaties waarin voetgangers vertwijfeld midden op straat staan en automobilisten half remmend, half doorrijdend op de oversteek af rijden.

Niet alleen de PvdA ook het CDA maakt zich zorgen over de gevaarlijke oversteek. “We hebben pas nog weer een brief van een bezorgde inwoner gekregen over de situatie op de Willemskade,” legt CDA-fractievoorzitter Bert Otten uit. “We vinden dat we hier nu ook iets aan moeten doen.”

De PvdA en het CDA vinden verkeersveiligheid erg belangrijk. De fracties hebben daarom donderdagavond in de raadsvergadering  gezamenlijk vragen gesteld aan het college. De partijen willen van het college weten of het college ook vindt dat de oversteek verbeterd zou moeten worden en welke maatregelen het zal nemen om de situatie op de Willemskade te verbeteren.