PvdA stelt vragen over Cao Alescon

7 maart 2017

De PvdA gaat komende donderdag tijdens de raadsavond mondelinge vragen stellen over de toepassing van de Cao bij Alescon.

Afgelopen week bleek in de media dat Alescon de manier waarop werknemers in dienst zijn gaat onderzoeken naar aanleiding van bezwaren van de FNV. Het lijkt erop dat Alescon werknemers in dienst heeft via een constructie die de werknemers financieel benadeelt omdat niet de juiste Cao wordt toegepast. De gemeente Hoogeveen neemt met vijf andere gemeenten deel aan de gemeenschappelijke regeling Alescon en de PvdA wil hierover dan ook opheldering van het college. De werknemers van Alescon vallen met de Participatiewet onder de verantwoordelijkheid van de gemeenten.

Veel mensen met een indicatie WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) zijn sinds 2011 in dienst bij een door Alescon apart opgerichte uitzendorganisatie in plaats van rechtstreeks bij Alescon. Vanuit deze uitzendorganisatie wordt een deel van de werknemers bij Alescon geplaatst en een deel gedetacheerd naar andere organisaties. Volgens Alescon is voor deze constructie gekozen om de loonkosten lager te houden en zo meer arbeidsplaatsen te kunnen realiseren. Sinds 2015 is de Wet Inlenersbeloning van toepassing. Dit betekent dat uitzendkrachten vanaf de eerste dag dat ze worden uitgezonden hetzelfde loon en dezelfde arbeidsvoorwaarden moeten ontvangen als mensen in vaste dienst van het bedrijf. Het gaat hierbij dus niet alleen om loon, maar ook om andere arbeidsvoorwaarden zoals overuren, atv- dagen en pensioenopbouw.

Alescon heeft op verzoek van de FNV aangegeven onderzoek te verrichten en hierover terugkoppeling te geven. Fractievoorzitter Inge Oosting: “Het zou een slechte zaak zijn dat een organisatie als Alescon, waarvan verschillende gemeenten aandeelhouder zijn, niet voldoende op de hoogte is van de wet- en regelgeving. Het kan niet zo zijn dat de overheid geen goed werkgeverschap toont. Vorig jaar is onder aanvoering van de landelijke PvdA de Wet aanpak schijnconstructies aangenomen. Werkgevers zijn hiermee aansprakelijk voor alle arbeidsvoorwaarden van alle werknemers. Deze kennis zou aanwezig moeten zijn bij zowel Alescon als de aandeelhouders. In totaal werken er 1900 mensen bij Alescon. We willen ook horen om hoeveel werknemers het in Hoogeveen gaat, en waarom de constructie in 2015 niet is aangepast. Goed werkgeverschap begint bij de overheid, dat moet ook het geval zijn in Hoogeveen.”