PvdA en de bezuinigingen

28 april 2020

Fractievoorzitter Inge Oosting bracht het volgende standpunt in de raadsvergadering:

De PvdA zal, zoals bij de huidige vorm van debat de bedoeling is, haar voorlopig standpunt geven en daarnaast de punten die wij willen inbrengen voor debat. Echter gezien de ernst en zwaarte van het voorliggend raadsvoorstel met een beoogde bezuiniging van 5 miljoen euro, vinden wij het belangrijk om ook onze beschouwing hierop in het voorlopige standpunt mee te nemen.

De afgelopen jaren werd Hoogeveen keer op keer geconfronteerd met opeenstapelende verliezen. De PvdA heeft hier steeds opnieuw haar mening over gegeven, is keer op keer kritische vragen blijven stellen en heeft voorstellen gedaan. Niet alleen over het reilen en zeilen van het huishoudboekje, maar ook over de procesbeheersing in dit huis en de wijze waarop het college niet in control was.
Een mooi voorbeeld hiervan is het sprookje van de kunstijsbaan. Hier was al klip en klaar dat procesmatig de boel niet op orde was en de kunstijsbaan de financiële molensteen om de nek van Hoogeveen zou worden. Onvoorstelbaar dat nog geen jaar geleden ditzelfde college nog steeds volledig achter de gemeentelijke bijdrage voor de realisatie van een kunstijsbaan stond, net zoals een meerderheid van deze raad.
Het is de PvdA een doorn in het oog dat de desastreuze financiële situatie maakt dat het weer over geld gaat en er nu schrijnende en wrede keuzes voorliggen na reeds eerder doorgevoerde bezuinigingen. Het is volstrekt bizar dat we hierover het debat gaan voeren, zonder dat er inzicht en  Verantwoordelijkheid is afgelegd over het tot dusver gevoerde beleid, de door dit college gemaakte keuzes en de daaraan verbonden politieke verantwoordelijkheid. De hamvraag is hoe heeft het zo ver met Hoogeveen kunnen komen?
Natuurlijk wil ook de PvdA dat Hoogeveen weer financieel gezond wordt, maar niet ten koste van alles. Deze gemeenteraad moet er voor waken dat de gekweekte melancholie om het belang van Hoogeveen in gezamenlijkheid voorop te stellen, niet betekent dat met de voorgestelde bezuinigingen akkoord moet zou moeten worden gegaan omdat Hoogeveen anders verloren zou zijn. Het belang van Hoogeveen voorop stellen betekent namelijk dat je nu kritischer dan ooit moet zijn. Voor de PvdA betekent dat, dat we ons niet alleen moeten richten op een financieel en technisch sluitende begroting, maar dat we moeten kijken naar zowel de financiële als maatschappelijke problemen die nu ontstaan en naar komende jaren worden opgeschoven. En dat is ook meteen de volgende probleemstelling: wat maakt het dan nu de slechte procesbeheersing en het ontbreken van inzichten de laatste jaren? Wat is de garantie dat het nu wel gaat lukken en in de afgelopen jaren niet?
Nu daarnaast blijkt dat de aanvullende drie miljoen niet is te vinden, is de basis enorm smal en biedt nul perspectief. Hoogeveen lijkt hiermee steeds dieper weg te zakken. Vooropgesteld, de PvdA is pontificaal tegen nog meer bezuinigingen die kinderen in de meest kwetsbare posities raken. Genoeg is genoeg.

De PvdA heeft in de raadsvergadering van 9 april de volgende punten ingebracht voor debat:

•  Hoe heeft zover kunnen komen, moeten we daar niet het debat over voeren?
  • Het doorschuiven van financiële en maatschappelijke problemen. Een voorstel dat vooral gebaseerd is op weloverwogen risico’s en de uitspraak “in de verwachting dat” van het college. Kan het college deze kar trekken?
  • Hoe realistisch en praktisch uitvoerbaar zijn de voorgestelde bezuinigingen?

Waar ben je naar op zoek?