Door Ida Gerda Emmens op 30 maart 2016

PvdA en CDA vragen evaluatie centrumruit

In Hoogeveen is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in een nieuwe wegenstructuur. Er zijn kruispunten aangepast, wegen opgeknapt, doorsnijdingen door de Hoofdstraat afgesloten en er is zelfs een compleet nieuwe weg langs het vliegveld gelegd. Dat alles was onderdeel vanhet drieringenplan dat ervoor moest zorgen dat het verkeer zich gemakkelijk Hoogeveen in, door en uit moet kunnen bewegen. De binnenste ring, de centrumruit, is een belangrijk onderdeel van het plan en sinds 2013 zo goed als klaar. Nu de centrumruit een tijdje in gebruik is, vragen PvdA en CDA om een evaluatie ervan.

Al 1991 werd de centrumruit aan de raad voorgesteld met het ‘Verkeersplan 1991’ en in 2008 stelde de raad de ‘Mobiliteitsvisie’ vast, waarin de centrumruit ook weer was opgenomen. De centrumruit is een ring rond het centrum en langs de parkeerplaatsen van Hoogeveen, hij loopt vanaf de rotonde bij de Kaap via de Notaris Mulderstraat, de Wilhelminastraat, de Schoolstraat, de Willemskade en Blankenslaan-Oost, en dan via de Van Limburgstirumstraat, de Schutstraat en Het Haagje terug naar de Kaap. In stappen werd de centrumruit de afgelopen jaren aangelegd, met als laatste stappen het weer tweerichtingen maken van de Notaris Mulderstraat en het afsluiten van de doorsnijdingen door de Hoofdstraat voor gemotoriseerd verkeer. Nu moet alleen nog een klein van Het Haagje opgeknapt worden, maar de centrumruit is in principe klaar en in gebruik.

‘Het CDA heeft bij het maken van de plannen en ook vorig jaar bij de Voorjaarsnota al gevraagd om een evaluatie van de centrumruit,’ zegt CDA-raadslid Peter Koekoek. ‘We horen van tijd tot tijd om ons heen verbetervoorstellen van inwoners en het lijkt ons goed om het geheel nu eens onder de loep te nemen.’ Ik sluit me daar graag bij aan. Nu de centrumruit klaar is en alweer drie jaar in gebruik, willen we graag weten of deze zo functioneert als bedoeld en of er nog knelpunten zijn waar we iets aan moeten doen.

We vragen samen om een evaluatie aan de wethouder. We hebben eerder met het CDA samen opgetrokken om de centrumruit te verbeteren. We hebben toen gevraagd om een zebrapad aan de Willemskade. Na een proef van een jaar maakte het college drie weken geleden bekend dat het zebrapad definitief zou blijven liggen.

Uiteraard zijn we ook geïnteresseerd in de mening van de dagelijkse gebruikers van de centrumruit. Reacties, tips en opmerkingen kunnen worden gestuurd naar [email protected] en [email protected].

Ida Gerda Emmens

Woont in        Hoogeveen Krijgt energie van    Samenwerken, resultaat, enthousiasme, activiteit, lekker weer Sterk in          Resultaatgericht, analyseren, kritisch luisteren, empatisch Motto  Loslaten is datgene vasthouden wat er werkelijk toe doet. Werk  Communicatie-adviseur bij Zorgcombinatie Noorderboog in Meppel. Vrije tijd        Theater, muziek, reizen, wandelen, vrienden, lezen (vooral kranten en nieuwssites). Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     De sluis bij

Meer over Ida Gerda Emmens