Door Ida Gerda Emmens op 15 augustus 2013

Parkeren in Hoogeveen

We zijn blij met de bijval van GroenLinks in ons idee om belparkeren in te voeren in Hoogeveen. Twee jaar geleden hebben we het College gevraagd om de mogelijkheden te onderzoeken. Het is een van de mogelijkheden om beter aan te sluiten bij de wensen van de parkeerders.

Uit onze bijdrage van september 2011:

‘Meer parkeergemak is een betere dienstverlening van de gemeente. Mensen verwachten steeds meer een goede en professionele dienstverlening, niet alleen in het bedrijfsleven maar ook van de overheid. De tijd is rijp voor nieuwe en betere service, ook voor de automobilisten die wonen, werken of op bezoek komen in Hoogeveen. De PvdA is een voorstander van achteraf betaald parkeren, en we willen het aantal mogelijkheden hiervoor dan ook graag en snel uitbreiden. De PvdA stelt daarom voor om werk te maken van het zogenoemde belparkeren, oftewel gsmparkeren. De parkeerder betaalt achteraf, geen minuut te veel, loopt geen risico op een bekeuring, hoeft niet te gokken hoe lang hij weg blijft, niet te zoeken naar kleingeld en niet tussen de bedrijven door even snel de parkeerautomaat bij te vullen. Voor de gemeente wordt de handhaving eenvoudiger en achteraf parkeren is mogelijk zonder slagbomen of andere constructies aan te hoeven leggen. Van de 200 gemeenten die gebruik maken van  betaald parkeren, maken er ongeveer 35 gebruik van belparkeren. Koplopers hierin zijn Enschede en Amersfoort, die ook al deel uitmaken van een landelijk parkeerregister. De PvdA vraagt de wethouder dan ook om, wellicht samen met de nieuw aan te stellen parkeermanager, en wellicht in overleg met omliggende gemeentes, te onderzoeken wat de mogelijkheden voor Hoogeveen zijn om over te gaan op belparkeren.’

Ida Gerda Emmens

Woont in        Hoogeveen Krijgt energie van    Samenwerken, resultaat, enthousiasme, activiteit, lekker weer Sterk in          Resultaatgericht, analyseren, kritisch luisteren, empatisch Motto  Loslaten is datgene vasthouden wat er werkelijk toe doet. Werk  Communicatie-adviseur bij Zorgcombinatie Noorderboog in Meppel. Vrije tijd        Theater, muziek, reizen, wandelen, vrienden, lezen (vooral kranten en nieuwssites). Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     De sluis bij

Meer over Ida Gerda Emmens