Nota ruimtelijke kwaliteit: ja, tenzij

Door Wolter Dekker op 10 december 2017

In de raadsvergadering van 7 december behandelden we de nota ruimte kwaliteit. Als PvdA vinden we het van belang dat de gemeente Hoogeveen een aantrekkelijke gemeente blijft. Het is wat onze fractie betreft een duidelijke nota vanuit het principe vertrouwen geven aan de burgers. Dit principe spreekt ons als PvdA aan. Geen nee, maar ja tenzij.

Er wordt alleen nog getoetst op ruimtelijke kwaliteit in gebieden die speciaal benoemd zijn. De beeldkwaliteit kan teruglopen, zo lezen we. Dat was en is ook altijd onze zorg. We hebben echter ook bij het Hoogeveens bouwpakket, zij het schoorvoetend, al ingestemd met het versoepelde welstandsregime. De toenmalige wethouder gaf aan dat er geen grote ongelukken zijn gebeurd. We gaan er vanuit dat inwoners en bedrijven ook voor het mooiste resultaat gaan, toch houden we wel een beetje reserve.

Niet altijd tendensen volgen

We spelen in op de wensen uit de samenleving anders om te gaan met ruimtelijke kwaliteit, met ruimte voor eigen verantwoordelijkheden voor organisaties en inwoners zo lezen we in de aanleiding. Tegelijk wordt ook gezegd dat het een tendens is. We weten allemaal wat het is met tendensen: die kunnen zo ook maar weer veranderen. En wij als gemeenteraad zijn er niet om altijd tendensen te volgen. Wij zijn er om onze eigen afwegingen te maken. Wij willen immers dat onze gemeente een identiteit heeft en houdt ook in de toekomst en we zitten niet te wachten op verrommeling. En toch zullen wij ook dit keer instemmen. Ik heb wel nogmaals willen uitleggen waarom dit voor de PvdA-fractie een lastig deel van het voorstel is.

Duidelijke kaders

Er zijn duidelijke criteria en kaders opgesteld in de nota . De nota wordt vijfjaarlijks geëvalueerd. We vroegen ons bij de informerende ronde al af of dit niet lang is. Maar we begrijpen dat het geenszins een statisch geheel wordt. De overige keuzes die gemaakt worden vinden we logisch, zoals bijvoorbeeld inzake de reclame in het stadscentrum. Al met al kunnen we ons vinden in de voorliggende nota, al blijft zoals eerder gezegd het welstandsaspect niet ons favoriete deel.

Wolter Dekker

Woont in        Hoogeveen Krijgt energie van    Blije mensen en ook van hectische politieke dingen. Reuring in de tent! Sterk in          Zoeken naar consensus. Verder wel goed in het zien van het politieke spel. Motto  Wees jezelf en niet wie een ander wil dat je bent. Werk  Schaderegelaar bij een verzekeraar in Hoogeveen. Vrije tijd        Onze

Meer over Wolter Dekker