Min 30

Door Martin van ter Beek op 13 november 2019

Wellicht denkt u dat we gebukt gaan onder zeer streng winterweer, maar dat is nog absoluut niet het geval. Min 30 is niet een zeer koude buitentemperatuur, maar de reductie op de maximum snelheid op de Nederlandse wegen. Hoewel, misschien is het ook wel de temperatuur in de fractiekamer van de VVD, waar de koude rillingen de conservatief-liberale kamerleden al twee weken lang over de rug lopen. Deze kamerleden houden namelijk heel erg van gas-op-de-plank, maar weten dat hun kiezers daar nog veel meer van houden. En dus zijn ze doodsbang dat die kiezers massaal naar Wilders en T. Baudet zullen vluchten, want die ontkennen glashard dat er met klimaat en milieu iets aan de hand is.

Oud-kamerlid van de VVD Gert-Jan Oplaat laat in Nieuwsuur zelfs weten dat wat hem betreft Nederland “knettergek” is om de automobilist zo te pesten. Zelfs in de terminologie tracht men Wilders al naar de kroon te steken.

Nu weten we immers wel dat je voor een ritje met 100 km/u dwars door ons land misschien 5 minuten meer kwijt bent en wellicht ’s morgens één kopje thee minder moet drinken om toch op tijd op je werk te zijn. Dan kun je toch niet anders concluderen dan dat VVD-ers en hun kiezers eigenlijk net kleine kinderen zijn die te horen krijgen dat ze niet de hele dag op hun PlayStation mogen gamen. Het getuigt naar mijn mening niet van hoge intelligentie als hard willen rijden tot een politiek strijdpunt moet worden gemaakt. Ik zie nog de beelden van zeven jaar geleden, van een kudde juichende VVD-ers tegen een decor van 130-borden, nog net geen feesthoedjes op en roltoeters in de mond — hoe makkelijk is het om de kinderhand te vullen…

Omdat in die tijd ene Henry Keizer nog voorzitter was van de VVD en deze heer een nerinkje in de lijkverbranding had, heb ik nog even gedacht dat die 130 bedoeld was om zijn klandizie wat te stimuleren, maar de stralende blijheid op de gezichten van partijprominenten en de achterban wezen dat idee toch van de hand.

Het zijn ook dezelfde mensen die zo nodig de duinstreek rond Zandvoort wensen te verpesten met iets volstrekt overbodigs als een Formule-1 race, een activiteit die door brandstofverslinding, uitstoot en allerlei andere verspilling alleen maar schade veroorzaakt.

Dat we in Nederland knettergek zijn klopt dan ook, maar dan wel omdat hele massa’s iets onbenulligs als ‘hard rijden’ als levensprioriteit lijken te hebben.

Martin van ter Beek

Woont in Hoogeveen Krijgt energie van Goede politieke analyses en debatten Sterk in Analyseren Motto Beter ten halve gekeerd …. (weet u wel?) Vrije tijd Lezen, films, fietsen, fotograferen, schrijven Fijnste plek in Hoogeveen De kanaalzone

Meer over Martin van ter Beek