Door Klaas Smid op 19 oktober 2013

Meedoen

Participatie is momenteel een sleutelwoord. Over het begrip participatiesamenleving wordt nogal neerbuigend gesproken en geschreven. Zoals vaak mist de nuance. Helaas wordt het begrip ook te nadrukkelijk verbonden met alleen maar bezuinigen. De praktijk toont echter een ander beeld. Het mooie aan het wethouderschap is dat je die praktijk van nabij mag meemaken.

Project maatwerk

Afgelopen week mocht ik tijdens twee bijeenkomsten ervaren wat participatie kan betekenen voor mensen die al langere tijd niet echt konden meedoen in onze samenleving. Het project Maatwerk begeleidt mensen die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Het leidt ertoe dat zij worden ondersteund om vrijwilligerswerk te kunnen doen of aan het werk komen. De verhalen van de mensen waar het om gaat spreken voor zich. Ze krijgen weer het gevoel van waarde te zijn, kunnen weer trots zijn op wat ze bijdragen. Ze doen nieuwe sociale contacten op. Talenten die ze hebben komen boven water.

Cursus communicatie

Map Dijkstra, werkzaam bij SWW, gaf op initiatief van de Voedselbank vrijwillig een cursus communicatie en weerbaarheidstraining aan vrijwilligers in Hoogeveen. Ook hier waren mensen die met terechte trots hun plek in de samenleving hervinden. Mensen die tegelijk een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving door zich voor anderen te willen inspannen. Alle theoretische beschouwingen over participatie krijgen dan toch een andere inkleuring.

Steuntje in de rug

Deze projecten bevestigen je als wethouder nog eens nadrukkelijk in het besef dat je mensen nooit mag opgeven. Dat je je niet mag neerleggen bij het feit dat er nog te veel mensen aan de kant staan. Dat mensen over talenten beschikken die met een steuntje in de rug worden aangewakkerd. Meedoen, beter gezegd mee kunnen doen, vormt het centrale thema in het inhoud geven aan de participatiesamenleving. Daar kun je zure reacties over geven en spottend over doen. Beter is het gewoon in de alledaagse praktijk van de mensen zelf te horen wat het voor hen betekent. Wat zou het goed zijn dat daar meer aandacht voor komt. Positieve verhalen van mensen die door eigen inspanningen en met een steuntje in de rug weer kunnen meedoen.

Klaas Smid

Klaas Smid is geboren en getogen in Hoogeveen. Hij is getrouwd met Evelien en zij hebben een dochter Inez  en een zoon Lars. Klaas groeide op in de Verzetsbuurt en bezocht de lagere school aan de Kerkstraat.  Klaas kreeg anders dan zijn ouders, die vanaf 12-jarige leeftijd financieel moesten bijdragen in het gezin, kans wel

Meer over Klaas Smid