Mantelzorgers oogsten applaus in raadszaal

Door Stan van Eck op 28 januari 2018

Het gebeurt niet vaak dat er applaus klinkt in de raadzaal. Tijdens de raadsvergadering van donderdag 25 januari gebeurde het verschillende keren. Mantelzorgers vertelden openhartig en indringend over hun werk als mantelzorger, en over wat het programma ‘Mantelzorg Vitaal’ voor hen betekent.

Enkele jaren geleden besloot de raad niet langer financiële bedankjes te geven aan mantelzorgers, maar het beschikbare budget uit te keren in de vorm van gratis ontspanning voor mantelzorgers. Na een wat aarzelend begin, maakten vorig jaar 359 mantelzorgers gebruik van 44 verschillende activiteiten. De activiteiten zijn gericht op vitaliteit, ontspanning en educatie. Volgend jaar wordt het individuele aanbod verder uitgebreid.

Muissstil

Tijdens de raadsvergadering vertelden verschillende mantelzorgers wat hun ‘werk’ inhoudt en hoe zij het programma ‘Mantelzorg Vitaal’ ervaren. Terwijl zij hun persoonlijke verhalen vertelden, was het muisstil in de raadszaal, hetgeen vrij ongebruikelijk is. Net zoals het ongebruikelijk is dat er geapplaudisseerd wordt in de raadzaal, maar het applaus voor de mantelzorgers was geheel op z’n plaats.

Mantelzorg vitaal

Onder de noemer ‘Mantelzorg Vitaal’ werken de gemeente Hoogeveen, Contactpunt Mantelzorg Hoogeveen. Diaconaal Platform en Stichting WelzijnsWerk samen. Zie ook www.mantelzorg-vitaal.nl

Een mooi voorbeeld van ‘Hoogeveen maken we samen’.

Stan van Eck

Woont in        Pesse Krijgt energie van    Het opdoen van nieuwe ervaringen. Klein of groot. Veraf of dichtbij. Sterk in          Luisteren, analyseren en verbinden. Motto  The times they are a-changing Werk  Gezondheidsonderzoeker / communicatieadviseur Vrije tijd        Wielrennen, voetbal, fotografie, reizen, klussen in huis/tuin. Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     Natuur om de hoek, voor

Meer over Stan van Eck