Lodewijk Asscher bij afdeling Hoogeveen

Door Martin van ter Beek op 10 maart 2018
Lijsttrekker Inge Oosting met Lodewijk Asscher

Zaterdag 10 maart kwam PvdA partijleider Lodewijk Asscher naar dorpscentrum ’t Anker in Hollandscheveld om de afdeling van de PvdA Hoogeveen een hart onder de riem te steken. Tevens liet hij zich informeren over de dorpscoöperatie “Hollandscheveld Verbindt”, de bijzondere manier waarop het dorp zorg en welzijn voor de inwoners vorm geeft.

Asscher toonde zich onder de indruk van de voortvarendheid waarmee de coöperatie de zaak heeft aangepakt en was verheugd over de steun die de Hoogeveense PvdA aan dit initiatief biedt. Nadat Jan de Vries en Bé Uiterwijk Winkel iets hadden verteld over het hoe en waarom van de Dorpsoöperatie, ging Asscher in klein gezelschap in gesprek met een aantal inwoners om hun ervaringen te horen. De persoonlijke verhalen brachten hem er na afloop toe dat hij nabuurschap in combinatie met slim nadenken, zoals dat hier gebeurt, heel veel meer mensen in Nederland zou gunnen. De boodschap die Asscher vooral meekreeg: ‘Zorg dat dit soort initiatieven kunnen uitgroeien tot organisaties die alle soorten van zorg kunnen regelen, bijvoorbeeld ook de wijkverpleging. Deze keiharde wens mag niet langer worden gefrustreerd door regels en voorwaarden van verzekeraars of overheden’.

Asscher vatte samen dat hier een duidelijke boodschap aan de politiek ligt. Het zou fijn zijn dat er minder bureaucratie komt en dat de overheid en de zorgverzekeraars meer ruimte bieden voor deze initiatieven. Hij kondigde aan ‘Hollandscheveld’ als voorbeeld te zullen meenemen in het beleid van de Tweede Kamerfractie.

Lodewijk Asscher complimenteert de dorpscoörporatie

De campagnevoerders met Lodewijk Asscher

Kandidaat-raadsleden met Lodewijk Asscher

Martin van ter Beek