Door Ida Gerda Emmens op 1 mei 2013

Leerlingen groep 8 tekenen over de vrijheid

In het kader van de maand van de vrijheid, de herdenking van 4 en de viering van 5 mei, is aan raadsleden in Drenthe gevraagd een gastles te verzorgen op een basisschool in hun eigen gemeente.

In Hoogeveen was ik één van de mensen die dit heeft gedaan. Ik mocht naar groep 8 van de Eben Haëzerschool in Hollandscheveld. Met een film van zeven minuten over de Tweede wereldoorlog, een verhaal over Truus uit Hoogeveen en wat tips en handreikingen, ging ik op 17 april naar Hollandscheveld. Groep 8 bleek ook goed voorbereid. De meeste leerlingen wisten er veel van, en hadden er over gelezen en films gezien. Zo ontstond een leuk gesprek, over oorlog, verzet, wat je zelf zou doen of denkt dat je zou doen, over vrijheid en de waarde daarvan, over herdenken en vieren. Ik vond het opvallend hoeveel de leerlingen er van weten, en hoe geïnteresseerd ze zijn. Ze vertelden dat ze binnenkort met de klas naar Herinneringscentrum Westerbork gaan.

Aan het eind van de les heb ik de leerlingen gevraagd om een tekening of iets anders te maken over wat vrijheid voor hen betekent. Dat hebben ze gedaan. Het resultaat hangt nu in het gemeentehuis van Hoogeveen, en wordt na 5 mei opgestuurd naar de organisatoren van de gastlessen.

Ida Gerda Emmens

Woont in        Hoogeveen Krijgt energie van    Samenwerken, resultaat, enthousiasme, activiteit, lekker weer Sterk in          Resultaatgericht, analyseren, kritisch luisteren, empatisch Motto  Loslaten is datgene vasthouden wat er werkelijk toe doet. Werk  Communicatie-adviseur bij Zorgcombinatie Noorderboog in Meppel. Vrije tijd        Theater, muziek, reizen, wandelen, vrienden, lezen (vooral kranten en nieuwssites). Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     De sluis bij

Meer over Ida Gerda Emmens

Waar ben je naar op zoek?