Kritisch over miljoenentekort bij ijsbaan

Door Stan van Eck op 13 maart 2018

Er ligt een mooi plan voor de gecombineerde aanleg van een ijsbaan en een nieuw zwembad, maar waar haalt Hoogeveen de benodigde 31,86 miljoen euro vandaan?
De PvdA is bang dat de inwoners uiteindelijk de rekening gepresenteerd krijgen van de mega-investering. We hebben daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.

Schets Kleine Bols ijsbaanDe PvdA stemde in 2017 als enige fractie in de Hoogeveense gemeenteraad tegen het raadsvoorstel voor 18,86 miljoen een ijsbaan aan te leggen. Onze vier raadsleden kregen met hun kritiek alleen steun van twee CDA-ers.
We waren en zijn niet tegen een ijsbaan in Hoogeveen. Een ijsbaan is prima, maar het is geen voorziening die met gemeentelijk geld aangelegd moet worden! En voor de exploitatie kan bijna geen ijsbaan in Nederland zonder structurele steun van de gemeentelijke overheid.

Het ijsbaan-plan dat we als raad voorgelegd kregen, leunde erg sterk op gemeentelijke ondersteuning. Vorige week bleek dat onze bedenkingen terecht waren. Helaas, want de meerderheid van de raad heeft als het ware een blanco cheque getekend. Nog voor er een schop de grond in is gegaan, zitten we als gemeente daardoor nu al op de blaren.

Begrotingsoverzicht gemeenteGat van vier miljoen
In de raadsvergadering van donderdag 8 maart werd de geheimhouding op het dossier ijsbaan door de raad opgeheven. Op dat moment werd publiekelijk bekend dat de financiering van de ijsbaan al kampt met een gat van vier miljoen euro. Bouwbedrijf BAM zou de ijsbaan aanleggen en vier miljoen bijdragen. Deze constructie is nu van tafel.

De PvdA heeft op 26 november schriftelijke vragen aan het college gesteld over de financiële onderbouwing en consequenties van de plannen. Antwoorden zijn er nooit gekomen. We hebben nu opnieuw vragen gesteld en verwachten beantwoording nog voor de verkiezingen van 21 maart. We praten over tientallen miljoenen gemeenschapsgeld! We willen onder meer weten waarom de raad niet geïnformeerd is op het moment dat het college wist dat er een tekort van vier miljoen was.

50m zwembad harde eis
De PvdA heeft zich hard gemaakt voor de aanleg van een nieuw zwembad in plaats van een ijsbaan. Een zwembad is een noodzakelijke basisvoorziening. Het huidige zwembad De Dolfijn is sterk verouderd en biedt te weinig mogelijkheden voor zowel recreatief zwemmen en doelgroepzwemmen als breedte- en topsport. Door een nieuw zwembad aan te leggen, met een 50 meter wedstrijdbad, wordt gehoor gegeven aan een wens van een groot deel van de Hoogeveense bevolking.
In het nu gepresenteerde schetsontwerp is een dergelijk bad niet ingetekend. De wethouder zegt dat het ontwerp nog niet definitief is, wij willen van de wethouder de garantie dat Hoogeveen een 50m bad krijgt.

Voor scholen Wolfsbos geen geld
In het door het college gepresenteerde plan staat dat een gezamenlijke exploitatie van ijsbaan en zwembad jaarlijks een besparing oplevert van 400.000 euro. Hoe kan daarover gesproken worden als het zwembad een gemeentelijke voorziening is en de ijsbaan door een stichting geëxploiteerd wordt? En wat betekent het voor het zwembad als de ijsbaan verlies lijdt of zelfs moet sluiten? Dit zijn vragen waar we antwoord op willen hebben.

Grote vraagtekens plaatst de PvdA tot slot bij de financiering van het totale plan. De gezamenlijke aanleg van ijsbaan en zwembad kost 31,86 miljoen. Dat geld is er helemaal niet. Het is schrijnend om te moeten vaststellen dat de meerderheid van de raad onder aanvoering van het college hier met miljoenen strooit, terwijl ze voor de scholen in de wijk Wolfsbos geen geld wilden vrijmaken!

Stan van Eck

Woont in        Pesse Krijgt energie van    Het opdoen van nieuwe ervaringen. Klein of groot. Veraf of dichtbij. Sterk in          Luisteren, analyseren en verbinden. Motto  The times they are a-changing Werk  Gezondheidsonderzoeker / communicatieadviseur Vrije tijd        Wielrennen, voetbal, fotografie, reizen, klussen in huis/tuin. Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     Natuur om de hoek, voor

Meer over Stan van Eck