Klimaatrobuust Hoogeveen: water en hitte

Door Ida Gerda Emmens op 24 november 2017

Afgelopen donderdag stond de visie klimaatrobuust Hoogeveen op de raadsagenda. Een mooie visie voor met goede uitgangspunten.Ook mooi dat Hoogeveen hierin voorop loopt en de samenwerking zoekt met andere betrokkenen, zoals het waterschap Drents Overijsselse Delta.

In 2050 willen we als gemeente klimaatrobuust zijn. Dat wil zeggen dat we extremere weersomstandigheden aan kunnen zonder dat het hele ingrijpende gevolgen heeft. In de visie is sprake van een ‘simpele’ hoofddoelstelling. Taalkundig is het dat misschien, in de uitvoering is het hoogst ingewikkeld. We staan voor een lastige opgave, alleen al omdat we niet kunnen overzien hoe het klimaat zich de komende 50 jaar gaat ontwikkelen. Klimaatverandering mag dan geleidelijk gaan, we moeten sneller lopen dan het klimaat zich ontwikkelt.

Meer groen

Er wordt gesproken over meer groen in de openbare ruimte. Wij juichen dat van harte toe. Meer groen en water in de leefomgeving maakt mensen gezonder en versterkt onze natuur. Meer groen om ons heen zorgt voor minder stress en meer ontspanningsmogelijkheden. Groen en water dichtbij huis geeft mensen de mogelijkheid te bewegen, te recreëren en te ondernemen. De levensverwachting in een groene omgeving is hoger. En het draagt ook nog eens bij aan betere afvoer en opslag van water, en meer afkoeling in periodes van hitte. Waar wachten we nog op?

Operatie Steenbreek

De rol van inwoners wordt in de visie diverse keren genoemd. We lezen (nog) niks over wat ze dan kunnen doen en hoe we dat als gemeente gaan stimuleren. Ook daar zijn snel meters te maken, dus hoe eerder we beginnen, hoe beter. Hiermee samenhangend verbaast het ons dat Hoogeveen niet meedoet aan de ‘operatie Steenbreek’, een publiekscampagne om inwoners te helpen hun steentje bij te dragen – of eigenlijk juist geen steentjes bij te dragen – aan een groenere omgeving. Het motto van operatie Steenbreek is ‘Van verstening naar vergroening’. Het doel is om iedereen enthousiast te maken om de tuin te vergroenen. Inwoners met een groene tuin leveren een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid in hun buurt.

Kraanwater?

Het verbaast ons ook dat sommige waterelementen nu met zuiver kraanwater worden bijgevuld. Dat moet toch eenvoudig te veranderen zijn? Wij vinden dat ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid zeer wenselijk. Is het inderdaad te veranderen door bijvoorbeeld regenwater te gebruiken?

Afstemming

Tot slot: alle ruimtelijke ingrepen moeten bijdragen aan het grotere geheel, lezen we in de visie. Dat betekent dat alles wat er gebeurt op elkaar moet worden afgestemd (dat is so wie so wel slim natuurlijk). Dat levert ook weer tegenstrijdige belangen op. Verkeersdrempels zijn bedoeld als barrière. Maar dan een barrière voor snel verkeer. Dat ze soms ook een barrière zijn in de waterafvoer, is minder handig. Op dit moment worden op diverse plekken in Hoogeveen de fietspaden van asfalt voorzien. Fietsers zijn er blij mee, voor het goed afvoeren van water is ander materiaal misschien wenselijker. Ook hier blijkt: een ‘simpele’ doelstelling is het niet.

Wel hebben we nu een visie met ambities en mogelijkheden, waar we zo snel mogelijk mee aan de slag moeten.

Ida Gerda Emmens

Woont in        Hoogeveen Krijgt energie van    Samenwerken, resultaat, enthousiasme, activiteit, lekker weer Sterk in          Resultaatgericht, analyseren, kritisch luisteren, empatisch Motto  Loslaten is datgene vasthouden wat er werkelijk toe doet. Werk  Communicatie-adviseur bij Zorgcombinatie Noorderboog in Meppel. Vrije tijd        Theater, muziek, reizen, wandelen, vrienden, lezen (vooral kranten en nieuwssites). Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     De sluis bij

Meer over Ida Gerda Emmens