In Memoriam Tjark Mulder

27 mei 2020

Sommige mensen kruisen steeds opnieuw je pad in de loop der jaren. Dat was ook het geval met Tjark….. Het bericht van Wilma, de vrouw van Tjark, dat hij was overleden kwam dan ook hard aan binnen in de afdeling.
Op het terras van restaurant Luning in Ruinen spraken we jaren geleden met elkaar af dat als Tjark er aan toe was hij zich zou melden bij de PvdA Hoogeveen.
Het duurde vervolgens  niet lang meer of Tjark maakte zijn entree in de afdeling bij het werkbezoek van Otwin van Dijk in het voorjaar van 2016.
Vol enthousiasme werd even later het afdelingsbestuur uitgebreid met deze Rooie rakker.
Naast zijn rol in het bestuur was Tjark altijd van de partij als het ging om contacten met de fractie en  zichtbaarheidsacties. Tjark was heel betrokken bij de samenleving. Regelmatig bracht hij bij het bestuur actuele landelijke zaken in, maar ook lokaal volgde hij het nieuws nauwgezet. Hij wond zich mateloos op over onrecht en zocht altijd naar het antwoord op de vraag of wij daar als PvdA iets aan konden doen. In tijden van campagne voeren ging hij graag met de mensen op straat in gesprek. Niet alleen over de dingen van alledag in Hoogeveen, maar ook landelijke politiek kwam aan de orde. Tjark ging daarbij niets of niemand uit de weg, hij had de partij-idealen altijd hoog in het vaandel! Kenmerkend was zijn oprechte en eenvoudige manier van optreden hierin, zonder zichzelf daarbij op de voorgrond te plaatsen.

Tjark was ook sfeergevoelig. Niet zaken in kleine commissietjes bespreken, nee, gewoon in gezamenlijkheid: daar zijn we bestuur en afdeling voor. Zo zat Tjark in elkaar, met open vizier argumenten uitwisselen en besluiten nemen.
Ook had hij een hekel aan “kale koffie”. Dikwijls nam hij dan ook iets lekkers mee om die kale bak te vermijden.

Ondanks zijn ziekte, die steeds meer z’n tol ging eisen, was Tjark er tot op het laatste moment bij en bleef hij actief in het afdelingsbestuur. Keer op keer hebben wij als bestuur en fractie hier met diepe bewondering en met veel  respect naar gekeken.

Een mooi mens, een echte sociaaldemocraat is heengegaan. Onze afdeling is hem veel dank verschuldigd. We zullen hem missen.

Lieve Tjark, dankjewel!

Inge Oosting, fractievoorzitter