16 juni 2015

Gemeenteraad wil Peddelaars tegemoet komen

Wielervereniging De Peddelaars (wielrennen, toerfietsen en skeeleren) maakt zich grote zorgen nu er geen geld meer beschikbaar lijkt te zijn voor de verhuizing van de vereniging.

De PvdA dient daarom samen met het CDA, Gemeentebelangen en de ChristenUnie een motie in. De partijen vinden dat de gemeente met de Peddelaars samen op zoek moet gaan naar een structurele oplossing, zodat de toekomt van de vereniging niet wordt belemmerd door de huidige locatie en een voor beide partijen aanvaardbare oplossing word gevonden.

Het was de bedoeling dat de Peddelaars een andere plek zouden krijgen dan de huidige op het Bentinckspark. Daarover zijn jarenlang gesprekken geweest met de gemeente en mogelijkheden onderzocht. Tot nu toe heeft dat niet tot resultaat geleid. In de voorjaarsnota die aanstaande donderdag op de agenda van de gemeenteraad staat, is alleen geld beschikbaar voor het asfalteren van de wedstrijdbaan in 2019. PvdA, CDA, Gemeentebelangen en ChristenUnie vinden dit veel te mager.

De Peddelaars is een grote vereniging, met ongeveer 800 leden, van jong tot oud. Zowel wedstrijdrenners als toerfietser en skeeleraars kunnen er terecht. Diverse talenten zijn en worden opgeleid, en de vereniging staat goed aangeschreven in het land. De huidige locatie voldoet niet meer aan de eisen. De wedstrijdbaan is afgekeurd, er zijn geen kleedkamers en douches, het gebouw is onderhavig aan vandalisme en daardoor niet meer verzekerbaar, en parkeren is lastig. Het effect is nu al dat het aantal toerfietsers af begint te nemen. Ook is voor aankomend talent een slechte zaak dat er geen volwaardige wedstrijdbaan is.