Geen ijsbaan, maar nieuw bovenregionaal zwembad Hoogeveen

Door Stan van Eck op 13 juni 2017

Komt er een ijsbaan in Hoogeveen? In Assen? Of in beide plaatsen? Gedeputeerde Staten wil 5 miljoen beschikbaar stellen voor een ijsbaan in Hoogeveen. Binnenkort hakt Provinciale Staten de knoop door. Ondertussen kondigt Assen aan hoe dan ook een nieuwe ijsbaan te bouwen. Voor de PvdA Hoogeveen is het onwenselijk dat beide plaatsen een ijsbaan bouwen. En als de subsidie van de provincie niet naar een ijsbaan gaat, weet de partij wel een betere bestemming: een nieuw bovenregionaal zwembad in Hoogeveen.

De PvdA stemde in de Hoogeveense gemeenteraad als enige partij unaniem tegen de ruime gemeentelijke investeringen en garantstelling voor een ijsbaan. Niet omdat de partij tegen een ijsbaan in Hoogeveen is, wel omdat de partij tegen een dergelijke besteding van zoveel gemeenschapsgeld is. Het gaat om een investering van 8 miljoen en een garantstelling van 9,7 miljoen euro. In Hoogeveen wordt al jaren aangehikt tegen een nieuw zwembad. In de discussie over de ‘ijsbaanmiljoenen’ pleitte de PvdA eerder al voor het geven van voorrang aan een nieuw zwembad in Hoogeveen. Een zwembad is een algemene basisvoorziening voor alle Hoogeveners, jong en oud.

Met de PvdA zien veel Hoogeveners het liefst eindelijk eens een goed en eigentijds zwembad in de gemeente. De Dolfijn is gedateerd en ligt nu weg te kwijnen achter de nieuwe sporthal Activum en de nieuwe atletiekbaan.

Handjevol overdekte 50m baden

De provinciale subsidie van vijf miljoen is bestemd voor een bovenregionale sportvoorziening, niet specifiek voor een ijsbaan. Een zwembad kan ook een bovenregionale sportvoorziening zijn. Bijvoorbeeld door de bouw van een overdekt 50 meter zwembad. Een dergelijk zwembad is onder meer geschikt voor de organisatie van belangrijke wedstrijden.

Nederland telt slechts een handjevol overdekte 50m baden. De provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Flevoland kennen een dergelijk zwembad niet. Zwemmers en zwemclubs uit het noorden en oosten zijn nu aangewezen op Drachten.

Pleisters en plakband

Hoogeveen is dringend toe aan een nieuw zwembad. De PvdA heeft onlangs een werkbezoek gebracht aan De Dolfijn en heeft veel bewondering voor de inzet van het personeel. Er worden veel doelgroepen bediend en het personeel heeft veel ideeën, maar wordt daarin sterk geremd door het gebrek aan gemeentelijke financiën.

De Dolfijn is niet meer van deze tijd. Met pleisters en plakband wordt het bad in de benen gehouden. Deze zomer gaat het zwembad een maand dicht omdat het luchtbehandelingssysteem niet meer aan de eisen voldoet.

Door een nieuw zwembad te bouwen wordt gehoor gegeven aan de roep van een groot deel van de Hoogeveense bevolking. Door het zwembad met provinciale subsidie uit te breiden met een overdekt 50m bad is het zwembad een geweldige bovenregionale aanvulling voor het Bentinckspark, dat ook al een bovenregionale atletiekbaan en sporthal kent.

Stan van Eck

Woont in        Pesse Krijgt energie van    Het opdoen van nieuwe ervaringen. Klein of groot. Veraf of dichtbij. Sterk in          Luisteren, analyseren en verbinden. Motto  The times they are a-changing Werk  Gezondheidsonderzoeker / communicatieadviseur Vrije tijd        Wielrennen, voetbal, fotografie, reizen, klussen in huis/tuin. Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     Natuur om de hoek, voor

Meer over Stan van Eck

Waar ben je naar op zoek?