30 oktober 2013

Fairtrade Gemeente Tour bezoekt Hoofdstraat Hoogeveen

Op 5 november komt de Fairtrade gemeente tour tussen 13.00 en 17.00 uur naar Hoogeveen. Tussen 14.00 en 16.00 uur kan Hoogeveen kennis maken met gratis fair trade koffie. Deze koffie wordt professioneel bereid en geserveerd door een echte barrista. Wie dat wil kan ook genieten van gratis fairtrade lekkernijen. Er is een professionele fotograaf die aanwezigen op de foto zet met een fotolijst. Daarmee laten zij zien dat ook zij willen meedoen om heel Nederland, en dus ook Hoogeveen, fairtrade te maken. Uiteraard is er informatie en promotiemateriaal over fairtrade te verkrijgen.  De fairtrade kraam zal worden neergezet op de Hoofdstraat, op het plein voor de Hoofdstraatkerk.

Eerlijke handel

Fairtrade betekent eerlijke handel. Dat wil zeggen dat voedselproducenten eerlijke prijzen voor hun producten krijgen. Hiermee wordt ook een bijdrage geleverd aan het voorkomen van armoede. Ook een gemeente, en dus ook Hoogeveen, kan daar aan een grote bijdrage leveren. Op initiatief van raadslid Gert Vos (ChristenUnie) is er daarom contact opgenomen met de landelijke organisatie Fair Trade Gemeente. Met als doel om in de Fair Trade week, die deze week gehouden wordt, ook in Hoogeveen een aansprekende actie te houden. Dat bleek goed uit te komen. Want van 26 oktober tot en met 5 november vindt de Fairtrade Gemeente Tour 2013 plaats. De PvdA, Groen Links en de ChristenUnie hebben samen met Fairtrade Gemeente Meppel de handen ineen geslagen  om ook Hoogeveen enthousiast te gaan maken voor Fairtrade. Zo stimuleert de campagne op deze manier duurzame armoedebestrijding door eerlijke handel bij nog meer burgers en organisaties in Hoogeveen en omstreken.

Draagvlak

De lokale organisatie is in handen van de drie partijen uit Hoogeveense gemeenteraad: ChristenUnie, PvdA en GroenLinks. Ze hebben een werkgroepje gevormd bestaande uit Ellen Boersma (PvdA), Gerard Fidom (GroenLinks) en Gert Vos (ChristenUnie). Namens deze drie partijen zegt Gert Vos: “We zijn blij dat er in de fairtrade week een actie in Hoogeveen  gehouden kan worden. Eerlijke handel is erg belangrijk voor de wereld. Denk dan  niet  alleen aan landen ver weg, maar ook dichtbij huis kun je eerlijke handel stimuleren. Bijna iedereen kan hier op eenvoudige wijze een bijdrage aan leveren. Prachtig dat ook mensen uit de Fair Trade Werkgroep van Meppel naar Hoogeveen willen komen om hun enthousiasme, maar ook hun kennis met ons te delen. Namens de fracties van de ChristenUnie, de PvdA en GroenLinks roepen we iedereen op langs te komen  bij de Fair Trade kraam.

Bekende Hoogeveners

Vos vervolgt: “Het enthousiasme van de werkgroep hebben we al weten over te brengen op een aantal bekende Hoogeveners en Hoogeveense instellingen en bedrijven. Rond 15:00 uur komen die naar de kraam om hun steun aan de fairtrade bewustwording in Hoogeveen te geven. We zijn blij dat Dries Koster (directeur RSG Wolfsbos), Albert Weishaupt (directeur Roelof van Echten College), Eddie Seinen (ondernemer, lid bestuur St. Hoogeveen Millenniumgemeente en oud Hoogevener van het jaar), vertegenwoordigers  van de Stichting WelzijnsWerk Hoogeveen (SWW), het Podium en Scala, Evert Jan Hefting (predikant PKN en lid bestuur St. Hoogeveen Millenniumgemeente), Jan van ’t Hooge (van t Hooge catering service, oud Hoogevener van het  jaar), John van Regteren (van Regteren catering en brasserie het Raethuys), Arnold Jansen (Het Koetshuis en The Kitchen), John Harold Smit (De Lekkernij), Henri Offerein (Offerein C1000 en Albert Heijn Offerein) en vertegenwoordigers van de kledingzaken Mrs. Jones en Gerans aanwezig zullen zijn. Uiteraard zal ook een vertegenwoordiger van dé Fairtrade winkel van Hoogeveen, de Wereldwinkel niet ontbreken.”