22 april 2015

Expositie 100 jaar Oranjebuurt in de bibliotheek wordt verlengd t/m 4 mei

De expositie over de Oranjebuurt is een groot succes. Bij de opening alleen al waren zo’n 150 mensen aanwezig. Nog steeds is de belangstelling groot en daarom is besloten dat de expositie wordt verlengd t/m maandag 4 mei.

Van 7 maart tot en met 4 mei 2015 is de bibliotheek aan de Willemskade in Hoogeveen een expositie te bezichtigen over het 100-jarig bestaan van de Oranjebuurt in Hoogeveen. Een werkgroep bestaande uit (oud-)bewoners en vrijwilligers van onder andere de Historische Kring en de PvdA heeft de expositie samengesteld. De expositie is op zaterdag 7 maart om 11 uur geopend door wethouder Erik Giethoorn en directeur Sandra Korthuis van Woonconcept.

Om 11.30 uur was er een verhalentafel met Patrick Neumann: hij interviewde (oud)bewoners en deskundigen over de buurt. Ontstaansgeschiedenis van deze bijzondere buurt: in 1914 nam de gemeenteraad van Hoogeveen het historische besluit om sociale woningbouw van de grond te tillen. De hele wijk is ontworpen door de bekende Hoogeveense architect Jan Carmiggelt die na de bouw zelf in de buurt is gaan wonen. Veel van de woningen zijn behouden gebleven en inmiddels dus een eeuw oud. Het begin van de sociale woningbouw in Hoogeveen was ook meteen het moment waarop de eerste woningcorporatie in deze gemeente het licht zag.