6 november 2013

Bezoek Faitrade tour aan Hoogeveen smaakt naar meer!

Dinsdag 5 november heeft de Fairtrade Gemeente campagnetour Hoogeveen aangedaan. Op de Hoofdstraat werd aandacht gevraagd voor het kopen en gebruiken van fairtrade producten. Fairtrade betekent eerlijke handel. Dat wil zeggen dat voedselproducenten eerlijke prijzen voor hun producten krijgen. Hiermee wordt ook een bijdrage geleverd aan het voorkomen van armoede. Ook een gemeente, en dus ook Hoogeveen, kan daar aan een grote bijdrage leveren.

Op initiatief van raadslid Gert Vos (ChristenUnie) is de Fairtrade Gemeente Tour 2013 naar Hoogeveen gehaald. De ChristenUnie, de PvdA en  Groen Links hebben de handen ineen geslagen  om Hoogeveen enthousiast te gaan maken voor fairtrade. Dinsdag is daarvoor de eerste stap gezet.

Gratis fairtrade koffie

In de stromende regen stond de tent van de fairtrade tour op de Hoofdstraat. Ondanks de overheerlijke professioneel bereide fairtrade koffie viel de belangstelling iets tegen. Initiatiefnemer Gert Vos: “het is erg jammer dat het weer zo slecht was, daardoor was er relatief weinig winkelend publiek op de been. Maar gelukkig was er een groot aantal bekende Hoogeveners naar de tent gekomen om het belang van en hun betrokkenheid bij fairtrade te onderstrepen.” Er waren vertegenwoordigers van bedrijven uit de horeca, kledingbranche, catering, supermarkten aanwezig. Vanuit de maatschappelijke organisaties waren er vertegenwoordigers uit het onderwijs en van de Stichting Hoogeveen Millenniumgemeente, de Stichting Welzijnswerk en de Wereldwinkel.

Draagvlak

“De eerste stap op weg naar meer bewustwording, maar vooral meer doen met fairtrade is hiermee gezet. We zouden graag zien dat Hoogeveen een fairtrade gemeente wordt. Maar niet alleen de gemeente moet dan wat doen, ook inwoners, bedrijven, instellingen kunnen veel doen en veel betekenen”, aldus Vos. “Het succes van deze dag moeten we nu een vervolg geven. Hoe we dat gaan doen is nog niet bekend. Samen met medeorganisatoren Ellen Boersma (PvdA) en Gerard Fidom (GroenLinks) gaan we hier de komende tijd over nadenken en aan werken. De eerste stap is met enthousiasme gezet, dat vraagt om een dito vervolg. Als er mensen of instellingen zijn die daarover willen meedenken of aan mee willen doen dan kunnen ze zich bij ons melden.”

Kijk voor meer informatie over de Fairtrade Gemeente campagne op www.fairtradegemeenten.nl.

Op de foto tonen vertegenwoordigers van een supermarkt, kledingwinkels, onderwijs, politiek, de Stichting Hoogeveen Millenniumgemeente, de Wereldwinkel, de horeca en het welzijnswerk aan dat er in Hoogeveen sprake is van een breed draagvlak voor fairtrade.

Waar ben je naar op zoek?