Bevallen in Hoogeveen moet mogelijk blijven

Door Inge Oosting op 20 februari 2018

Treant heeft bekend gemaakt dat het alternatieve scenario’s voor kindergeneeskunde en verloskunde aan het bespreken is. Een van de mogelijkheden is dat kindergeneeskunde en verloskunde uit Hoogeveen verdwijnen. Dat zou betekenen dat in Hoogeveen geen bevallingen meer in het ziekenhuis kunnen plaatsvinden en dat ook de kinderartsen uit ziekenhuis Bethesda verdwijnen.

Dat vinden we een slecht idee. Een dergelijk scenario is voor ons geen optie. Het moet mogelijk blijven om in Hoogeveen te bevallen, zeker omdat er in het ziekenhuis in Meppel al een paar jaar ook niet meer bevallen kan worden. Daarnaast is het volkomen begrijpelijk dat mensen graag zo dicht mogelijk bij huis en in de eigen gemeente willen bevallen. Ook is wat ons betreft de aanwezigheid van een kinderarts een basisvoorziening als het gaat om ziekenhuiszorg in Hoogeveen.

We vinden toegankelijkheid van zorg in Hoogeveen belangrijk. Vanuit Provinciale Staten is het initiatief genomen voor een Drenthe brede zorgtafel om de zorg in Drenthe in een groter geheel te bekijken. Het is de bedoeling om met alle betrokkenen te kijken hoe we de zorg toegankelijk en bereikbaar kunnen houden. Een dergelijke stap past daar zeer zeker niet in.

In de raadsvergadering van aanstaande donderdag gaan we mondelinge vragen stellen aan het college. We willen weten of het college op de hoogte is van deze ontwikkelingen, welke stappen het college gaat zetten en of er overleg en afstemming is met de colleges van Emmen en Stadskanaal. Ook de Tweede Kamerfractie en de Drentse Statenfractie van de PvdA hebben inmiddels vragen hierover gesteld.