PvdA begint onderzoek naar wensen nieuw zwembad Hoogeveen

24 december 2023
De fractie van de PvdA pleit al lange tijd voor een nieuw zwembad in Hoogeveen. De partij wil dat een nieuw zwembad hoog op de gemeentelijke investeringslijst komt.
“Het huidige zwembad De Dolfijn werd geopend in 1969 en de laatste grote renovatie dateert uit 1999. Hoogeveen is toe aan een nieuw zwembad”, vertelt PvdA-fractievoorzitter Stan van Eck. De partij houdt een peiling om te achterhalen wat de wensen van de inwoners zijn met betrekking tot het nieuwe zwembad. Het onderzoek is in te vullen via de website www.onderzoekzwembad.nl
“Elk jaar dat we langer wachten met een nieuw zwembad, gooien we onnodig veel geld over de balk. De jaarlijkse onderhoudskosten en exploitatietekorten lopen steeds verder op. Berekeningen laten zien dat bij een nieuw zwembad de exploitatiekosten lager zijn dan bij het huidige zwembad”, legt PvdA-fractievoorzitter Stan van Eck uit.
Dweilen met de kraan open
“Het gebruik van De Dolfijn is veilig, maar het bad heeft duidelijk zijn langste tijd gehad. In de betonnen waterbakken ontstaat bijvoorbeeld betonrot. Het risico op onvoorziene onderhoudsuitgaven en mogelijk sluiting voor langere termijn neemt toe. Het is nu echt dweilen met de kraan open”, meent Van Eck.
Via de website www.onderzoekzwembad.nl wil de PvdA peilen waar het nieuwe zwembad aan moet voldoen. “Het is niet aan de politiek om te bepalen hoe het nieuwe zwembad eruit komt te zien. Uiteraard hopen wij dat andere politieke partijen zich bij de wens van ons aansluiten. Alleen een raadsmeerderheid kan besluiten tot de bouw van een nieuw zwembad. Maar welke voorzieningen het zwembad moet hebben, is wat de PvdA betreft aan de inwoners.”
Mooie waterglijbaan
De PvdA-fractie bracht onlangs een werkbezoek aan zwembad De Dolfijn. “Het personeel doet zijn uiterste best een succes te maken van het huidige zwembad, maar loopt tegen beperkingen aan”, vertelt PvdA-raadslid Jan de Goede. “Er is te weinig zwemwater. De mogelijkheden tot vrij zwemmen zijn bijvoorbeeld beperkt doordat wekelijks 900 kinderen zwemles krijgen. Ook aan de wensen voor doelgroepzwemmen en de zwemsport kan vaak geen gehoor gegeven worden omdat er geen ruimte is in het volle schema.”
“Het personeel heeft duidelijke wensen en goede ideeën voor een nieuw zwembad”, vertelt de PvdA-er. “Bijvoorbeeld over hoe het zwembad aantrekkelijker kan worden voor de wat oudere jeugd. Een mooie waterglijbaan hoort daar zeker bij.”
Het onderzoek naar de wensen voor het nieuwe zwembad kan ingevuld worden via de website www.onderzoekzwembad.nl