Liever zwembad dan kunstijsbaan

3 april 2017

Afgelopen vrijdag is in de gemeenteraad besloten om miljoenen beschikbaar te stellen om een kunstijsbaan in Hoogeveen te realiseren. De PvdA is hier fel op tegen. We moeten keuzes maken waar we het geld aan besteden. Veel inwoners zouden liever zien dat Hoogeveen eindelijk eens een goed en eigentijds zwembad zou krijgen.

Het zou geweldig zijn als er een grote publiekstrekker in Hoogeveen komt. Een attractie die veel bezoekers trekt, waar Hoogeveen trots op kan zijn, en die er voor zorgt dat mensen nog wat langer in Hoogeveen blijven om ook andere dingen te doen. Een kunstijsbaan zou die functie kunnen hebben. Ook bij het stimuleren van sporten en bewegen kan een kunstijsbaan een rol spelen.

Het gaat om vele miljoenen

We zijn er niet op tegen dat er een kunstijsbaan in Hoogeveen komt, maar hebben afgelopen vrijdag wel tegen de gemeentelijke investering hiervoor gestemd. De investering van de gemeente bedraagt ruim vier miljoen euro. Daarnaast worden twee locaties, waaronder het oude Roelof van Echtencollege aan de Griendtveensweg, ingeleverd aan projectontwikkelaars voor herontwikkeling, om zo nog eens vier miljoen euro op tafel te krijgen. Om de ijsbaan financieel sluitend te krijgen, komt er een obligatiefonds, waarin 4,5 miljoen euro moet worden gestort door bedrijven en inwoners.

In totaal moet de gemeente garant staan voor een bedrag van 9,7 miljoen euro. Als het project niet goed van de grond komt of de ijsbaan met verliezen draait, moet de gemeente dus ook nog eens miljoenen terugbetalen aan partijen die er geld in hebben gestopt.

Geld besteden aan zwembad

De effecten op het gebied van sport en de mogelijke financiële opbrengsten of verliezen zijn een inschatting. Een ondernemersrisico dat hiermee tot een gemeentelijk risico is geworden. Banken zien kunstijsbanen als risicovolle investeringen en ze willen hiervoor geen leningen verstrekken. Het voordeel van een kunstijsbaan is de regionale functie. Dat wordt echter een nadeel als het niet goed gaat, zoals in veel gemeenten het geval is. Dan draaien niet de inwoners van de regio, maar de inwoners van de gemeente Hoogeveen op voor de dekking van de tekorten.

Wij zijn van mening dat de miljoenen die nu gereserveerd worden voor een kunstijsbaan, vele malen beter en met veel minder risico kunnen en moeten worden besteed. Ons tegenvoorstel is een nieuw zwembad voor, door en van Hoogeveen, zoals afgelopen vrijdag ook ingebracht in de raadsvergadering. Het huidige zwembad de Dolfijn is totaal niet meer van deze tijden is al een aantal keren opgelapt vanwege gebrek aan geld. De keuze voor een kunstijsbaan kunnen wij ook niet uitleggen ten opzichte van de nieuwbouw van de scholen in Wolfsbos, waar vorig jaar nog geen miljoen euro extra voor werd uitgetrokken.

Waar ben je naar op zoek?