Door Stan van Eck op 25 oktober 2016

PvdA Hoogeveen bezorgd over ontwikkelingen Attero Wijster

Afvalverwerker Attero, met vestigingen in onder meer Wijster, lijkt al weer een nieuwe eigenaar te krijgen. Volgens het financiële persbureau Bloomberg hebben drie Chinese bedrijven een bod uitgebracht. De PvdA in Hoogeveen wil van het college van B&W weten wat de eventuele consequenties voor de gemeente Hoogeveen zijn.

Hoewel Attero in een buurgemeente ligt, staan er wel degelijk Hoogeveense belangen op het spel. De gemeente Hoogeveen ligt letterlijk onder de rook van Attero. Ruim zestig inwoners van onze gemeente zijn werkzaam bij Attero, we maken ons zorgen over de werkgelegenheid. En het bedrijf verwerkt natuurlijk ook Hoogeveens huisvuil.  PvdA Hoogeveen heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.

Wij willen weten of het college, als eerder toegezegd aan de PvdA, in gesprek is met de directie van Attero en of er werkgelegenheidsgaranties zijn afgegeven. In het verleden heeft de gemeente Hoogeveen bovendien meebetaald aan de realisatie van een verbrandingsoven van wat toen nog VAM heette. Afgesproken is dat Essent NV, de voormalige eigenaar van de VAM, na 1 juli 2016 € 437.000,- zou terugbetalen. We willen weten of dit geld inmiddels binnen is.

Sprinkhaankapitalisten

Huidig eigenaar Waterland kocht Attero eind 2013 voor 170 miljoen euro. Een jaar later kende de nieuwe eigenaar zichzelf een dividenduitkering van 183 miljoen euro toe. Nu zijn we een jaar verder en heeft Waterland Attero al weer in de etalage gezet. De vraagprijs zou tussen de 800 miljoen en 1 miljard euro liggen.

De zogenaamde private equityfondsen als Waterland hebben vaak maar één doel: bedrijven leegtrekken en zo snel mogelijk voor veel geld doorverkopen. Dit soort bedrijven worden daarom ook wel sprinkhanenkapitalisten genoemd. De Tweede Kamerfractie van de PvdA heeft inmiddels een initiatiefnota opgesteld om het leegtrekken van bedrijven wettelijk aan banden te leggen.

Stan van Eck

Woont in        Pesse Krijgt energie van    Het opdoen van nieuwe ervaringen. Klein of groot. Veraf of dichtbij. Sterk in          Luisteren, analyseren en verbinden. Motto  The times they are a-changing Werk  Gezondheidsonderzoeker / communicatieadviseur Vrije tijd        Wielrennen, voetbal, fotografie, reizen, klussen in huis/tuin. Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     Natuur om de hoek, voor

Meer over Stan van Eck

Waar ben je naar op zoek?