Door Stan van Eck op 7 februari 2016

Blijverslening initiatief PvdA

Niet het meest spraakmakende onderwerp van de afgelopen maanden, maar wel van belang voor een grote groep mensen: de behandeling van gemeentelijke financiële regelingen rond de eigen woning. De PvdA nam het initiatief tot een zogenoemde ‘blijverslening’ en is blij met de vaststelling door de gemeenteraad op 4 februari.

De blijverslening biedt ouderen de mogelijkheid zo lang mogelijk in hun eigen huis in hun eigen vertrouwde buurt te kunnen blijven wonen. Tegen gunstige voorwaarden kan geleend worden voor eenvoudige woningaanpassingen (bijvoorbeeld: traplift of bad-/slaapkamer op begane grond). Anders dan bij ‘gewone’ hypotheken of leningen is er geen maximale leeftijdsgrens. De gemeente Hoogeveen is één van de eerste gemeenten in Nederland die de landelijke geïntroduceerde blijverslening invoert.

Hoofd uit de strop, de restschuldlening

Nieuw in Hoogeveen is ook de restschuldlening. In Nederland staat ongeveer een kwart van de woningen ‘onder water’. De waarde van de woning is dan lager dan de hoogte van de hypotheek. Dat geeft veel stress en problemen bij mensen die willen of moeten verhuizen (denk aan ander werk of beëindigen relatie). Het belemmert ook de doorstroming op de woningmarkt. De restschuldlening helpt mensen hun hoofd uit de financiële strop te halen.

De regeling geldt nu specifiek voor portiekflats uit de jaren zestig en zeventig. Het enige woningsegment waar ondanks het herstel van de woningmarkt nog geen beweging in zit. Tot slot zijn de stimuleringsregelingen voor particuliere woningverbetering en voor verenigingen van eigenaren aangepast.

Nauwlettend volgen

De PvdA ziet veel van haar ideeën verwezenlijkt in de verschillende nieuwe regelingen. Juist ook omdat het nieuwe regelingen zijn, zal de fractie het gebruik en de ervaringen nauwlettend volgen. Daarbij kijken we ook naar de vraag of het budget van € 700.000,= per jaar voldoende is.

Stan van Eck

Woont in        Pesse Krijgt energie van    Het opdoen van nieuwe ervaringen. Klein of groot. Veraf of dichtbij. Sterk in          Luisteren, analyseren en verbinden. Motto  The times they are a-changing Werk  Gezondheidsonderzoeker / communicatieadviseur Vrije tijd        Wielrennen, voetbal, fotografie, reizen, klussen in huis/tuin. Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     Natuur om de hoek, voor

Meer over Stan van Eck