Door Stan van Eck op 5 december 2015

College Hoogeveen toch verplicht tot naleven code thuiszorg

De gemeente Hoogeveen wordt wettelijk verplicht de ‘Code verantwoordelijk marktgedrag thuisondersteuning’ na te leven. De code garandeert een eerlijke prijs bij de inkoop van thuiszorg. Donderdag gaf wethouder Erik Giethoorn (CDA) op vragen van de PvdA nog aan niet van plan te zijn de code te ondertekenen. Het concurreren op arbeidsvoorwaarden is binnenkort gelukkig verleden tijd.

De vakbonden FNV, CNV, de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) bereikten vrijdag een akkoord rond langdurige zorg en ondersteuning en verantwoord marktgedrag. Eén van de maatregelen: er komt nieuwe wetgeving die regelt dat de ‘Code verantwoordelijk marktgedrag thuisondersteuning’ wordt verankerd. Met als doel een zorgvuldig inkoopproces en een actieve rol van de gemeenteraad, zodat er niet geconcurreerd wordt op arbeidsvoorwaarden.

Werkgelegenheid en zorg

Tot 1 december hadden gemeenten de gelegenheid de code vrijwillig te onderschrijven. Op onze vragen liet wethouder Erik Giethoorn weten niet van plan te zijn de ‘Code verantwoordelijk marktgedrag thuisondersteuning’ te onderschrijven. “De code is niet vrijblijvend”, vertelde de wethouder. Naleven van de code zou Hoogeveen volgens de wethouder op jaarbasis vierhonderdduizend euro extra kosten.

De race naar de laagste prijs heeft grote gevolgen gehad. Thuiszorgorganisaties zijn omgevallen en staan op omvallen. Het gaat daarbij ook om de werkgelegenheid van en de zorg voor veel Hoogeveners. Donderdag vroegen we inzage in de gemaakte afspraken. We krijgen nog antwoord op de vragen die we gesteld hebben aan de wethouder. De plicht tot het naleven van de code, en daarmee ook een eerlijke prijs, neemt niet weg dat we benieuwd zijn naar de antwoorden.

Alfahulp-constructie verboden

Naast de wettelijke plicht tot het naleven van de ‘Code verantwoordelijk marktgedrag thuisondersteuning’ wordt het inzetten van alfahulp-constructies in de Wmo per 1 januari 2017 verboden. Deze mensen werken nu vaak gedwongen als zelfstandige tegen zeer lage tarieven en zonder sociale voorzieningen. Daarnaast komt er extra begeleiding voor medewerkers uit de langdurige zorg die hun baan zijn verloren. Er wordt extra budget beschikbaar gesteld voor het nieuwe beleid.

Stan van Eck

Woont in        Pesse Krijgt energie van    Het opdoen van nieuwe ervaringen. Klein of groot. Veraf of dichtbij. Sterk in          Luisteren, analyseren en verbinden. Motto  The times they are a-changing Werk  Gezondheidsonderzoeker / communicatieadviseur Vrije tijd        Wielrennen, voetbal, fotografie, reizen, klussen in huis/tuin. Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     Natuur om de hoek, voor

Meer over Stan van Eck