Door Stan van Eck op 18 januari 2015

De borst vooruit in Hoogeveen

Twee lijsttrekkers op één podium. Dat komt niet vaak voor, maar vrijdagavond in Hoogeveen gebeurde het dan toch. In cultureel centrum, hoe toepasselijk, Het Podium spraken regionale PvdA-kopstukken tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de afdeling Hoogeveen. Als het aan de sprekers ligt, gaat de borst vooruit.

“Hoogeveen is een belangrijke stad in de regio en is gunstig gelegen voor bedrijven,” zo hield Ard van der Tuuk zijn gehoor voor. “Dat biedt kansen voor een sterke economie en voor meer werk!”
Van der Tuuk is namens de PvdA Drenthe lijsttrekker bij de komende verkiezingen (18 maart) voor de Provinciale Staten. Momenteel is hij gedeputeerde en heeft hij onder meer economische zaken en arbeidsmarkt in zijn portefeuille. Te midden van de top van het bedrijfsleven en universiteiten stond de PvdA-er onlangs in Hoogeveen op de foto bij de uitreiking van een provinciale subsidie voor de doorontwikkeling van zogenaamde composietmaterialen. Een project dat naar schatting goed is voor honderd extra banen. Van der Tuuk bij die gelegenheid: “’Kennis- en productontwikkeling zijn van groot belang voor onze regionale economie. Daarmee behouden we onze concurrentiepositie in de wereld. Vooral als de ontwikkelingen ook tot productie in de regio leiden. De maakindustrie kan veel werkgelegenheid opleveren. Bij de grote bedrijven, maar juist ook bij hun regionale toeleveranciers.”

Politicus van het jaar
Een speciaal woord had Ard van der Tuuk vrijdagavond voor Klaas Smid. De Hoogevener die dertien jaar raadslid en acht jaar wethouder was in Hoogeveen, is tegenwoordig werkzaam in Ommen. Van der Tuuk roemde de inzet en betekenis van Smid voor Hoogeveen.
Van der Tuuk werd onlangs benoemd tot Drents politicus van het jaar. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst kwam hij met een ontboezeming. De politicus van het jaar vertelde van mening te zijn dat die titel niet aan hem, maar aan Klaas Smid toebehoort. “Klaas was de beste wethouder van Drenthe. Hij heeft samen met de fractie zoveel betekend en bereikt voor Hoogeveen. Denk aan bijvoorbeeld aan de Smederijen,” vertelde Van der Tuuk.
“Ik noem elders in het land Hoogeveen vaak als voorbeeld dat de kiezer niet altijd gelijk heeft. En als de kiezer al gelijk had, dan hadden de college-onderhandelaars in ieder geval ongelijk!” Als bekend, maakt de PvdA in Hoogeveen voor het eerst sinds tientallen jaren geen deel meer uit van het college.

Mark TuitBurger buitenspel bij waterschap
De tweede lijsttrekker die aan het woord kwam, was Mark Tuit uit Hollandscheveld. Oud-raadslid Tuit voert op 18 maart de PvdA-lijst aan voor de waterschapsverkiezingen. Met zijn bekende aanstekelijke enthousiasme maakte Tuit de tientallen leden duidelijk waar hij als lijsttrekker voor staat bij de waterschapsverkiezingen.
Bij het waterschap staan ‘gewone’ burgers nu vrijwel buitenspel en zijn het de boeren en ondernemers die het voor het zeggen hebben. Tuit zei zich voorts te verbazen over het gebrek aan sociale empathie bij de andere partijen. Als het aan Tuit en de andere PvdA-kandidaten ligt, waait er binnenkort een andere wind binnen waterschap Reest en Wieden.

Hendrikus LoofHoogeveens geluid in Assen
Het was vrijdagavond een bijzondere avond voor afdelingsvoorzitter Hendrikus Loof. Een jaar geleden werd de oud-fractievoorzitter geïnstalleerd als voorzitter van PvdA Hoogeveen. Zijn eerste speech tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst als voorzitter van de afdeling Hoogeveen was tevens zijn laatste. Loof staat nu op een mooie derde plek op de lijst voor de aanstaande statenverkiezingen.
Het is lang geleden dat een Hoogeveense PvdA-er deel uitmaakte van de Provinciale Staten. Loof, gepokt en gemazeld in de lokale politiek, zal binnen en buiten het provinciehuis in Assen het sociale Hoogeveense geluid laten horen.

Veel bereikt
Sprekers en toehoorders waren met elkaar van mening dat het tijd wordt de kenmerkende schroom te laten varen. De PvdA is een brede partij die staat voor solidariteit, het is de enige partij die zich richt op iedereen. In Hoogeveen heeft de PvdA veel bereikt. De inhoud zal altijd voorop blijven staan, maar de successen worden meer en beter voor het voetlicht gebracht.

Hoogeveen, Drenthe en het waterschap zijn gewaarschuwd: de borst gaat vooruit.

Stan van Eck

Woont in        Pesse Krijgt energie van    Het opdoen van nieuwe ervaringen. Klein of groot. Veraf of dichtbij. Sterk in          Luisteren, analyseren en verbinden. Motto  The times they are a-changing Werk  Gezondheidsonderzoeker / communicatieadviseur Vrije tijd        Wielrennen, voetbal, fotografie, reizen, klussen in huis/tuin. Fijnste plek in de gemeente Hoogeveen     Natuur om de hoek, voor

Meer over Stan van Eck