Door op 19 januari 2014

Hart en Euro’s voor Het Hoekje

Ik zie ze nog zo op de fietse aankomen. Jetze van de Plus en Marinus van de Kuuke. Enkele jaren geleden alweer, achterop het Rechtuut, bij Rieks Siebering thuus. raadsleden, waren het roerend met hen eens. Zo kan het ook gewoon gaan in de politiek. Het Hoekje verdiende aandacht en moest op de politieke kaart !

Een lang traject volgde. De krachten in Hollandscheveld werden, zoals zo vaak in het verleden is gebeurd, gebundeld. De Zakenvereniging en Plaatselijk Belang vonden elkaar. Allemaal rondom dat belangrijke onderwerp voor ons mooie dorp; Een aantrekkelijk en veilig winkelgebied. Ondanks die verrekte crisis, die er hard inhakt , ook in Hollandscheveldse gezinnen, lukte het om al € 625.000,- voor Het Hoekje te reserveren. Een mooie start, maar nog niet genoeg. We hebben in gewoon Drents nog wel een half miljoen nodig. Want als we Het Hoekje aanpakken, dan moet het ook gewoon goed gebeuren !

Het is nu een strijd om Euro’s!!

Kunt u zich voorstellen dat ik een beetje verdrietig werd van de verkiezingsactie van het CDA voor het Hoekje: ‘Hart voor Het Hoekje?’ Op Facebook kun je Het Hoekje ‘liken’ In gewoon Drents: Zeggen dat je Het Hoekje belangrijk vindt. Nou, dat worden dus minimaal 4500 likes. Want dat vinden alle Hollandschevelders natuurlijk. dat station zijn we al lang, wat zeg ik, heel lang gepasseerd! Het zou mooier zijn wanneer het CDA voor elke ‘like’ een Euro zou doneren aan Het Hoekje. Trijntje Oosterhuis heeft er volgens mij ervaring mee. Ik weet zeker dat er dan enorm veel likes voor Het Hoekje komen….

Maar mijn verdriet sloeg al snel om. Dat noem je met een mooi, nieuw woord ‘Omdenken’. Ik dacht: ‘Tuute, dit is ja geweldig!’  Extra steun uit het gemeentehuis is altijd goed voor ons winkelgebied! En ik heb gewoon altijd heel fijn samengewerkt met de Hollandscheveldse CDA-raadsleden. Kop d’r Veur!

Want dorpsgenoten, we moeten nu laten weten dat het ons ernst is. Hollandscheveld, met in zijn achtertuin het prachtige Schoonhoven, verdient een mooi winkelcentrum dat hoort bij een dorp van onze omvang. Al was het alleen al omdat het ook gewoon veel veiliger moet aan onze winkelstraat. Als jonge vader van drie kleine meisjes ben ik me daar nu bewuster van dan ooit. En ik hoor het ook van onze winkeliers ! Het schuine-inparkeren heeft al veel ongelukken opgeleverd.

Maar natuurlijk moet Het Hoekje ook gewoon een grondige opknapbeurt hebben. Mooie nieuwe bestrating, extra groen en bankjes om even te zitten. Luister naar de winkeliers en naar de Holandschevelders zelf! En laten we als Hollandschevelders ook wat vaker op ons eigen dorp kopen. Laten we onze eigen middenstand steunen!

Natuurlijk zullen er mensen zeggen: Jaja, die Tuute giet uut de raad. Mooi makkelijk praten. Maar ook ik zal mij, net als heel veel Hollandschevelders, blijven inzetten voor een prachtig Hoekje. We hebben onze PvdA-gedeputeerde Ard van der Tuuk, zeg maar een wethouder van de provincie, uitgenodigd om op werkbezoek te komen naar Het Hoekje. Want bij de provincie ligt misschien nog wel een paar ton. En komt ie ? Ja, hij komt! Vrijdag 21 februari, van 9.30- 12.00 uur. Samen met Plaatselijk Belang zullen we dit werkbezoek als PvdA voorbereiden.

Ook een verkiezingsstunt? Leest u het begin van mijn column nog maar eens! Hart en Euro’s voor Het Hoekje !

Waar ben je naar op zoek?